VacaturesContact0318 55 43 85
18 mei 2018

Actueel

De nieuwe privacywet

De nieuwe privacywet die 25 mei 2018 ingaat, kennen we deze wet? Waarschijnlijk niet. Nederland denkt te makkelijk over deze nieuwe wet en de bedrijven zijn er nog niet goed genoeg op voorbereid. Wat houdt de nieuwe wet in? Wat moet je hiervoor doen en wat zijn de consequenties als je bedrijf niet aan de regels voldoet?

Hoe heet deze nieuwe datawet?
De nieuwe datawet moet er vooral voor gaan zorgen dat de consument meer rechten krijgt. Dit staat allemaal in de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming), dit is de nieuwe Europese privacywet die 25 mei ingaat en de Nederlandse privacywet vervangt.

Waarom een nieuwe datawet?
De redenen hiervoor zijn verschillend. Een van de grootste redenen is dat het niet nodig is dat bedrijven veel gegevens opslaan van hun klanten. Een webshop vraagt al snel naar je telefoonnummer en of je een man of vrouw bent, terwijl zij deze informatie niet nodig hebben om je bestelling af te leveren. Vanaf 25 mei hoef je deze gegevens niet meer in te vullen, al mogen webshops er nog steeds naar vragen zonder dit verplicht te laten invullen om de bestelling af te ronden.

Wat betekent dit voor webshops?
Webshops moeten dus voor 25 mei hun bestelproces wijzigen. Nu zul je denken. mijn kleine webshop hebben ze niet door, ik kan er nog wel even mee wachten. Dit denkt u verkeerd. Van de kleinste mkb’er tot en met zelfs Google krijgt te maken met deze nieuwe wetgeving.

Opslaan van gegevens

Het vergaren van gegevens van je klant is niet als enige veranderd. Ook het opslaan van gegevens en het wel of niet bewaren hiervan is veranderd. Dit wordt ook wel het recht tot vergeten genoemd. De consument kan door simpelweg een mailtje te sturen vragen aan de organisatie of zij zijn gegevens willen verwijderen. Dit is de organisatie dan ook verplicht te doen. Ook kan de consument kosteloos opvragen welke gegevens de organisatie van hem of haar heeft. Voorheen moest je hiervoor vaak betalen. Dit is vanaf 25 mei gratis.

Doorverkopen gegevens
De gegevens die de organisatie heeft mogen ook niet meer doorverkocht worden aan andere bedrijven. Hiervoor moet de consument toestemming hebben gegeven. Dit gebeurt tegenwoordig door akkoord te gaan met de algemene voorwaarden. Een lange lijst die bijna niemand leest. Dit mag niet meer, elk bedrijf moet per “doel” de optie geven of de consument hier toestemming voor geeft of niet.

Toezichthouder nieuwe datawet
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) controleert bedrijven of ze zich aan de privacywetgeving houden en vanaf 25 mei heeft deze toezichthouder meer rechten als voorheen. Het mag bijvoorbeeld hoge boetes opleggen wanneer er niet aan de regels wordt voldaan. Deze boetes kunnen oplopen tot 20 miljoen euro.

Melden datalek
Alle opgeslagen data van je klanten moet goed beschermd worden. Mocht er toch data gelekt zijn dien je dit z.s.m. te melden bij de AP. Dit is sinds januari 2018 verplicht. Als later blijkt dat het datalek komt door gebrekkige bescherming kan de AP een boete geven.
De Britse “AP” deelde in 2017 een boete uit aan een grote Britse webwinkel in bouwmaterialen. CMO moet €65.000 betalen omdat de opgeslagen gegevens van klanten te slecht beveiligd was, waardoor hackers de gegevens van 669 klanten konden stelen.

Functionaris gegevensbescherming
Een onderdeel van de nieuwe wet is dat bedrijven verplicht een functionaris gegevensbescherming aan moeten stellen. Deze kun je aannemen of iemand aanstellen tot deze functie binnen het bedrijf. Dit is niet voor elk bedrijf verplicht. Voor welke bedrijven dit verplicht is kun je lezen op de website van het AP: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-nieuwe-europese-privacywetgeving/functionaris-voor-de-gegevensbescherming-fg

Media Solutions heeft vele webshops ontwikkeld en weet als geen ander wat er moet veranderen. Heeft u een webshop en moet er veel veranderen om aan de eisen te voldoen neem dan nu contact op! Ook bestaande klanten van Media Solutions kunnen aan de bel trekken om de webshop aan de eisen te laten voldoen.