Populariteit online shoppen stijgt nog steeds
In de afgelopen 5 jaar zijn we flink meer gaan bestellen bij Europese webwinkels. in 2019 lag de totale omzet nog 170% hoger dan in 2014. En dat is niet zo gek, we doen meer online en we shoppen meer online. Ook is het veel eenvoudiger geworden om via je mobiel of tablet online te winkelen. En elke serieuze webwinkel heeft inmiddels ook een app waarmee de consument snel en eenvoudig online kan winkelen.
Ook de Nederlandse webwinkels doen het goed. De verkopen waren in 2019 7% hoger dan het jaar daarvoor. Vooral de zogenaamde multichanelers die zowel online als offline in de winkel hun producten verkopen doen het goed. Denk maar aan de Albert Heijn, Jumbo, Coolblue en Hema.
Flinke toename in de afgelopen 5 jaar
We bestelden de afgelopen 5 jaar flink meer bij Europese webwinkels. De omzet lag in 2019 170 procent hoger dan in 2014. Dat is natuurlijk niet verwonderlijk, want we doen en kopen nu eenmaal meer online. Het is daarnaast veel gemakkelijker geworden om met onze smartphone een bestelling te plaatsen. Elke webwinkel die zichzelf serieus neemt heeft inmiddels een app.
Ook al kopen we meer bij Europese webwinkels, is het aanbod daarvan nog steeds beperkt. En vaak is het ook helemaal niet duidelijk dat je winkelt in een buitenlandse shop. Bijvoorbeeld H&M en Zalando, deze zijn helemaal in het Nederlands beschikbaar en zo krijgt de consument het gevoel bij een Nederlandse shop te winkelen.
Ook kan het aandeel van Bol.com en Coolblue misschien wel afnemen met de komst van Amazon. De verwachting is dat de consument snel de weg naar Amazon gaat vinden. Ook zijn AliExpress en Wish super populair onder het online winkelend publiek.
Wil je weten hoe je het meeste uit jouw webwinkel kunt halen? Neem dan nu contact met ons op!