Retailtrends voor december

Retailtrends voor december

Consumenten zijn steeds meer bezig met de volgende twee belangrijke dingen: Gemak en kostenbesparing. Wij hebben voor u de 5 beste manieren om de drukke en prijsbewuste consument precies te leveren wat ze zoeken tijdens deze laatste decembermaand.


1. Wees duidelijk
Communiceer goed wat je laatste besteldatum is voor de feestdagen. Zo kan jouw klant zijn of haar last-minute kerstaankopen met een gerust hart doen en ervan verzekerd zijn dat ze deze nog voor de feestdagen binnen hebben. Stuur een mail met de verwachte leverdatum wanneer het onverhoopt dan toch niet lukt om de eerdere leverdatum te halen.

Ook voor winkeliers met een fysieke winkel geldt: Naarmate de tijd verstrijkt voor last-minute kerstaankopen, kunnen consumenten overschakelen van online shopping naar het bezoeken van fysieke winkels. De consument zorgt niet alleen voor dat ze in een zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk winkels bezoekt maar ook passen veel winkeliers hun openingstijden aan tijdens de feestdagen. Zo zijn ze in de dagen voor kerst langer open en sluiten tijdens kerstavond eerder de deuren.

Actie: gebruik advertentie-extensies zodat klanten gemakkelijk de dagen en tijden kunnen zien waarop uw fysieke winkel is geopend.

2. Wees vooral handig
Wanneer mensen haasten om hun laatste cadeaus bij elkaar te sprokkelen, zoeken ze hulp via hun telefoon om de juiste en snelste route naar de winkels te maken. Uit analyse van Google bleek dat er vorig jaar een toename was van zoekopdrachten naar winkels in de buurt.

Actie: toon lokale zoekadvertenties op Google Maps om het klanten gemakkelijk te maken een routebeschrijving naar uw dichtstbijzijnde locatie te krijgen en uit te zoeken of ze daar kunnen komen voordat de winkel sluit.

3. Wees gul
Veel mensen doen veel aankopen en proberen zoveel mogelijk te besparen. Niet alleen op cadeaus, maar ook op voedsel en dagelijkse benodigdheden die online kunnen worden besteld.

Actie: gebruik remarketingadvertenties om een ??foto weer te geven van een product die onlineshoppers op uw site hebben bekeken en vervolgens hebben verlaten, samen met uw huidige kortingsaanbiedingen en codes.

4. Wees beschikbaar
In deze tijd van het jaar neemt het aantal zoekopdrachten toe, zowel bij het online winkelen als bij de klantenservice. Naarmate er meer aankopen worden gedaan en pakketten worden verzonden, is er een kans dat bestellingen worden vertraagd of verloren gaan. De (online) klantenservice kan dus op haar beurt veel meer vragen ontvangen.

Acties: help mensen hun om hun cadeau deadlines te halen door een online chatoptie aan te bieden. Geef geschatte verzendtijden weer in marketingberichten en overweeg om een countdown in advertenties toe te voegen, zodat shoppers uw laatste “geleverd voor de feestdagen” verzenddatum niet missen.


5. Wees slim
Binnen elektronica is het zoeken naar draadloze koptelefoons in het laatste kwartaal van 2018 gestegen in dezelfde periode het jaar ervoor. Of het nu bedoeld is als een geschenk of een persoonlijke gebruik, mensen gebruiken een reeks termen om draadloze koptelefoons te zoeken. Woorden als snoerloos, kabelvrij, Bluetooth en draadloos worden bijvoorbeeld vaak door elkaar gebruikt, met variaties in verschillende talen.

Actie: dit seizoen biedt een uitstekende gelegenheid om zoektermen te herzien. Google Ads Keyword Planner biedt relevante zoekwoorden zodat u een slimmere zoekcampagne kunt plannen.


Ga de laatste maand van het jaar niet achteroverleunen maar wees belangrijk voor je klant. Dit is juist een goed moment om uw marketingstrategieën te herzien. Bied nuttige informatie, diensten en ondersteuning aan consumenten. Heeft u vragen of hulp nodig bij het maken van een optimale december campagne? Neem dan nu contact met ons op. Wij van Media Solutions geloven dat flexibel inspelen op veranderingen cruciaal is om succesvol te zijn. We zetten veranderingen om in kansen en helpen onze klanten de juiste keuzes te maken.