VacaturesContact0318 55 43 85
  • Blog
  • Actueel
  • Same Day Delivery is slecht voor het milieu
25 januari 2018

Actueel

Same Day Delivery is slecht voor het milieu

Consumenten kopen graag iets online omdat ze dan het gekochte product nog dezelfde dag in huis hebben. Grote webwinkels concurreren enorm met elkaar over wie de snelste bezorging aanbied. En toch komen deze grote webwinkels, zoals Bol.com, Wehkamp en Coolblue, met een waarschuwing; Spoedbestellingen zijn slecht voor het milieu.

Met deze waarschuwing willen ze een bijdrage leveren aan de vraag van de minister om te kijken wat ze kunnen doen om de CO2-uitstoot te verminderen.

Same Day Delivery is milieuonvriendelijk omdat het bestelde product waarschijnlijk in een half leeg busje wordt bezorgd. Wanneer er wordt bezorgt volgens de normale levertermijn wordt de logistiek veel beter gepland en gaat het pakketje mee in een volle bezorgbus.

Als onderdeel van de campagne, Bewust Bezorgd, hebben de grote webwinkels en bezorgers als PostNL, DHL en Dynalogic een tool ontwikkeld waarmee de consument inzicht krijgt over de hoeveelheid CO2-uitstoot van zijn of haar bestelde product en gaat nadenken over de impact van deze bestellingen op het milieu, want 75% van de consumenten denken dat online bestellen en het laten verzenden door een professionele bezorgservice milieuvriendelijker is dan zelf naar de stad te rijden om het product te gaan kopen.

Naast het gebruik van deze rekentool om de consument bewuster om te laten gaan met zijn of haar online bestelgedrag wordt er ook steeds gekeken naar andere oplossingen om de uitstoot van CO2 te verlagen.

Wat doe jij als webshop houder om de CO2 uitstoot te verlagen? Gebruik je misschien al milieuvriendelijke verpakkingen of gebruikt jouw bezorger een milieuvriendelijk vervoersmiddel of gebruik je een andere manier die bijdraagt aan het verminderen van de CO2-uitstoot?

Heel goed, maar weten je klanten dat jouw webwinkel of website ook milieuvriendelijk is? Als 3 op de 4 klanten aannemen dat online bestellen milieuvriendelijker is, benoem het dan op je website, neem het mee in je marketingstrategie of maak er USP’s van om zo nog meer te concurreren. Meer weten? Neem contact met ons op.