VacaturesContact0318 55 43 85
22 november 2016

Actueel

Webwinkels overtreden massaal de wet.

Eerder gaven we al aan wat de 5 belangrijkste regels voor webwinkels zijn voor het verkopen en leveren van producten en diensten aan consumenten.

Eén daarvan was dat webwinkels 14 dagen de tijd hebben om het aankoopbedrag plus eventuele verzendkosten te retourneren aan de klant wanneer de koopovereenkomst werd ontbonden. Nu blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond dat veel webwinkels bij retourzendingen hun klanten nog steeds, of te weinig of zelfs helemaal niet terugbetalen. Jaarlijks duperen webwinkels op deze manier hun klanten voor zo’n 12 miljoen euro.

Het onderzoek.
Bij 200 webshops bestelde de Consumentenbond 3 keer een artikel dat binnen 14 dagen werd teruggestuurd en wat bleek?
54 webwinkels betaalde te laat terug en 18 webwinkels hadden na 115 dagen nog steeds niks terugbetaald.

72 webwinkels betaalde wel de kosten van het geretourneerde artikel maar vergat bij minstens 1 van 3 retouren de bezorgkosten terug te betalen. 36 webwinkels betaalde helemaal geen verzendkosten terug.

Hoe moet het dan wel?
Binnen 14 dagen nadat de klant een retourzending aanmeldt moet de webwinkel het aankoopbedrag plus de verzendkosten te vergoeden.

Een webwinkel die zich niet houdt aan de regels voor terugbetalen riskeert een boete van de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt.

Wilt u alles weten omtrent de wet en regelgeving voor webshops? Neem dan nu contact op met ons.