VacaturesContact0318 55 43 85
3 februari 2017

E-commerce

1 op de 3 artikelen gaat retour

We denken er bijna niet bij na. Net zo makkelijk als dat we online artikelen bestellen, sturen we ze ook weer terug.

1 op de drie bestellingen gaat retour. En dat betekent dat er dagelijks een enorme hoeveelheid artikelen op en neer gaan.
Afgelopen jaar bestelden we voor ongeveer 12 miljard euro online. Dagelijks worden er in Nederland 430 duizend bestellingen naar ons toe gestuurd waarvan 120 duizend worden geretourneerd.

We sturen vooral artikelen terug die we eerst wilden passen. Bij kleding wordt rond de 40 tot 50 procent teruggestuurd terwijl bij elektronica maar 10 procent wordt teruggestuurd. En dan hebben we ook nog de uitschieters zoals bikini’s. Hiervan wordt tot wel 80 procent teruggestuurd.

Geretourneerde spullen mogen doorgaans niet meer verkocht worden. Deze spullen worden opgekocht door handelaren die ze selecteren op gebruikssporen of eventuele defecten en of alles compleet is. Zo kan het dus zijn dat je een nieuw artikel koopt wat eerder is teruggestuurd.

Het grootste probleem blijft toch de kleding. Wanneer deze gedragen of vies geretourneerd worden kiezen de meeste webshops toch voor de prullenbak.

Hoe zorg je als webshop voor minder retouren?
Door je retouren goed in de gaten te houden kom je er achter om welke redenen de artikelen worden teruggestuurd.
Blijkbaar valt een kledingstuk wat te klein en kan je de maattabel online aanpassen of er iets over vermelden in je webshop. Zo zijn er nog meer kleine trucjes om jouw klanten te helpen de juiste keuze te maken en dat scheelt weer in het aantal retouren.

Wilt je weten op welke manier je je retouren nog meer kunt verminderen? Neem dan nu contact met ons op!