VacaturesContact0318 55 43 85
19 februari 2018

E-commerce

5 SEO-ontwikkelingen voor mobiel.

Heb jij al een mobiele website? Is jouw website al responsive? Je hoort het iedereen zeggen en niet voor niets.

Steeds meer mensen bekijken websites via hun smartphone en dat heeft er inmiddels toe geleid dat Google een Mobile first approach heeft. Hier start de Mobiele revolutie.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen op SEO gebied?
1. De mobile first index.
Dit is een van de belangrijkste mobiele ontwikkelingen van 2018. De mobile first index werd al in 2016 aangekondigd door Google en zal dit jaar dan ook echt gelanceerd worden. Google gaat met de mobile first index websites indexeren vanuit Googlebot Mobile in plaats van de Desktop versie en gaat dus gebruik maken van de mobiele variant van jouw website om de zoekresultaten op te stellen. Wanneer je nu nog geen mobiele site hebt, gebruikt Google wel gewoon de desktop versie om te indexeren. De grote vraag is wat deze mobiele revolutie voor jouw website betekent en wat de consequenties kunnen zijn van het niet hebben van een mobiele of responsive website.

2. Mobiele laadtijd als ranking factor.
53% van de bezoekers haakt af op mobiel wanneer ze langer dan 3 seconden moeten wachten. Google kondigde daarom de Speed update aan en gaat de laadtijd gebruiken als rankings factor.

3. AMP.
Accelerated Mobile Pages of wel AMP. Dit is een "normale" HTML5 pagina maar dan met een paar extra regels en een aantal beperkingen waarbij de laadsnelheid en mobiel vriendelijkheid bovenaan staan. Deze AMP pagina’s laden supersnel in en bezoekers houden nou eenmaal van snelheid. Dit zorgt voor een betere gebruikservaring en zorgt voor grotere conversiepercentages.

4. PWA.
Progressie Web Apps of wel PWA’s. Dit is een redelijk nieuwe technologie en stijgt aan populariteit. Deze webapp’s zijn toegankelijk via een browser en lijken op de gewone apps.

Ze zijn snel, offline te gebruiken, indexeerbaar voor Google en ze hoeven niet gedownload te worden. Hierdoor zijn ze een goed alternatief voor gewone apps.

Wel zijn er een aantal minpunten. Zo zijn ze niet te vinden in een app of play store en hebben ze minder features dan een gewone app.

5. App indexering.
Google zorgt ervoor dat apps worden geïndexeerd, daarmee wordt de stap tussen websites en apps verkleind en worden ze allebei in de mobiele zoekresultaten getoond.

Wil je ook aan de slag met mobiele SEO? Wil je er meer over weten? Of heb je nog geen mobiele website? Neem dan nu contact met ons op.