Black Friday is coming!
Black Friday wat is het?
Een van oorsprong Amerikaanse traditie die de start van het feestseizoen en de kerstaankopen aankondigt. Tijdens deze mega koopjes dag strooien winkels en webshops met enorme kortingen en bijzondere aanbiedingen die vaak alleen op die dag geldig zijn.
Voor Nederland valt Black Friday net voor de Sinterklaas. Voor de consument het ideale moment om met fikse kortingen de sinterklaasinkopen te doen of alvast vooruit te lopen op de kerstaankopen.
Waarom meedoen?
Je vraagt jezelf nu af waarom zou ik mee doen? Het kost weer tijd en korting betekent minder omzet toch? Fout! Door in te spelen op Black Friday kun je je omzet een boost geven doordat je juist een dag of het hele weekend korting geeft. Hierdoor kun je in een paar dagen flinke omzet maken, meer traffic naar je webshop genereren en nieuwe klanten binnenhalen. Deze nieuwe klanten probeer je nadien weer vast te houden zodat ze weer terugkomen naar jouw webshop.
5 tips!
Ok, we willen meer omzet en meer terugkerende klanten, maar hoe doe je dat dan?
Wij geven je 5 tips die je nu kunt gebruiken om jouw webshop voor te bereiden op Black Friday!
1. Check your store!
Wat staat er nog op de planken en waar heb je veel van, wat loopt er goed of juist niet goed. Maak kortingen voor deze producten of juist voor je hele webshop. 20% korting op alles is veel maar werkt wel!
2. Communiceer!
Nu het de tijd dat consumenten willen uitgeven, en nu kun je ook flink uit te pakken. Verstuur vrijdag vroeg in de ochtend een leuke nieuwsbrief met een duidelijke actie: ‘NU 50% korting op een artikel met deze kortingscode’. Maar ook met advertenties, kun je extra sales genereren door een speciale marketingcampagne op te zetten. Daarbij kun je denken aan aparte pagina’s, sterker nog is�het om het jaar uit te knallen met een unieke campagne. Zorg ervoor dat je campagne volledig is ingericht op de feestdagen. Maak leuke acties met feestelijke kleding, parfum of sfeervolle accessoires voor in huis. Op die manier speel je in op het moment en zorg je voor online beleving tijdens het online shoppen.
3. Wees onmisbaar
Dit betekent delen, delen en nog eens delen. We weten dat je geen traffic zult genereren, wanneer je niet zichtbaar bent voor je doelgroep. En tijdens de feestdagen is het aantal zichtbare concurrenten groot! Wees op de juiste kanalen zichtbaar en begin een paardagen van tevoren met het creëren van buzz op social media. Laat jouw doelgroep weten dat Black Friday er aankomt en dat jouw potentiele klant zich aan kan melden op een nieuwsbrief voor het laatste nieuws en speciale kortingen!
4. Werkt alles?
Werkt jouw webshop zoals het zou moeten? Weet je het zeker? Test je webshop nog een keer en houd er rekening mee dat je webshop het stijgende aantal bezoekers aan kan en dat je webshop ook nog snel reageert.
En hoe zit het met je logistiek? Want heb je geen aantrekkelijke bezorgopties dan zullen er klanten afhaken. Tijdens deze feestdagen raden we je aan om je winkelwagen en je checkout op orde te hebben, zorg ervoor dat klanten eenvoudig en snel kunnen bestellen. En biedt je gratis verzenden aan? Hierdoor kun je jouw klanten over de streep trekken, ook middels Same Day Delivery haal je jouw last minute klant binnen en zorg je voor die extra verkoop.
5. Laat je zien op Black Friday
Post op Black Friday over jouw aanbiedingen, laat aankopen zien of maak een leuke reminder met een link naar jouw acties en blijf online voor communicatie met je klanten.
EXTRA TIP!
Trek je kortingen door tot de maandag na het weekend van Black Friday. Dan is het namelijk Cyber Monday. De dag voor alle webhops en andere online verkoopkanalen om nog meer omzet te maken! Deze dag is ooit begonnen om de gekte van Black Friday te ontlopen en toch nog, tijdens het werk, online het perfecte cadeau te scoren. Op deze dag zijn er vooral online aanbiedingen op elektronica en computers. Vaak met nóg scherpere prijzen omdat dan het laatste uit de voorraad ook weg moet. Meer weten over Cyber Monday? Hou dan ons blog in de gaten!
En wil je weten hoe je ervoor zorgt dat jouw webwinkel klaar is voor Black Friday en Cyber Monday? Neem dan nu contact met ons op!