VacaturesContact0318 55 43 85
21 juli 2020

E-commerce

Conversie verhogen? Dat doe je zo!

Wil jij een zo hoog mogelijke conversie? Maak jezelf en je consument gelukkig en pas de volgende 10 grootste conversieboosters toe.

Wanneer je een webwinkel hebt wil je zoveel mogelijk bezoekers naar je webwinkel trekken. Om ervoor te zorgen dat ze jouw producten of diensten daadwerkelijk ook kopen moet je ervoor zorgen dat de klant tijdens de customer journey niet afhaakt. We geven je hier een aantal absolute do’s om je conversie zoveel mogelijk te verhogen.

1 Mobile first!
De meeste consumenten gebruiken hun mobiel om online aankopen te doen. Wanneer je webwinkel anno 2020 nog niet geschikt is voor mobiel zal je dit zeker klanten kosten. Optimaliseer je webwinkel en je betaalproces voor gebruik op een smartphone. Progressieve web apps zijn hiervan de allernieuwste methodes. Hiermee verander je jouw webwinkel in een app.

2 Bied een mobiele betaalmethode aan.
Deze is eigenlijk net zo belangrijk als je webwinkel mobile first in te richten. Zorg ervoor dat je klanten snel en eenvoudig online kunnen betalen. Stem hierbij de betaalmethodes af op de voorkeuren van je doelgroep. Heb je een jonge doelgroep? Overweeg dan om naast de betaalmethodes als iDeal en creditcard, ook e-wallets of QR code aan te bieden. Die laatste is echt aan een revival bezig. Steeds vaker gebruiken consumenten de QR code met hun mobiel om te scannen en zo direct te betalen.


3 Optimaliseer je user experience.
Te kleine lettertypes in een onleesbare kleur, productbeschrijvingen die onduidelijk zijn of niet kloppen, een zoekfunctie die niet goed werkt, het zijn allemaal conversiekillers. Investeer in het creëren van de optimale gebruikerservaring. Juist de kleine dingen maken het verschil tussen de aankoop van jouw product of dienst of die van je concurrent.

4 Korte formulieren.
Hoe minder een klant hoeft in te vullen, hoe hoger de conversie. Zeker wanner een klant in het betaal proces zit wil hij of zij zo snel mogelijk klaar zijn met betalen. Hoe soepeler je het betaal proces laat verlopen hoe beter, want uit onderzoek blijkt dat betalen echt pijn doet. Vraag dus alleen gegevens die echt nodig zijn voor een aankoop. En houd formulieren ook in optische zin zo kort mogelijk. Zet invulvelden niet onder maar naast elkaar.

5 Afrekenen als gast.
In navolging op punt 4 wil je het afrekenen zo makkelijk mogelijk maken. Vraag dan niet aan je klant om een (verplicht) account aan te maken maar biedt deze optie achteraf aan. Geef je klant dus de mogelijkheid om als “gast” af te rekenen en vraag alleen de noodzakelijk info.

6 Laat totaalbedragen meteen zien.
Jouw klant wil duidelijkheid. Zeker als het aankomt op de totaalprijs van de producten in de winkelwagen. Toon vanaf het begin af aan alle kosten in het overzicht. Maak op de home ook al duidelijk hoe hoog de eventuele verzendkosten of andere bijkomende kosten zijn.

7 Keurmerken prominent laten zien.
Zorg dat je webwinkel vertrouwen uitstraalt en plaats daarom je keurmerken en logo’s op een zichtbare plek op je site. Klanten vinden het fijn als ze deze direct kunnen zien.

8 Geïntegreerd betaalproces.
Klanten vinden het fijn om af te rekenen in dezelfde omgeving als waar ze de producten of diensten gezien hebben. Dat straalt vertrouwen uit. Dit doe je door b.v. een onepage checkout te maken. Zo zorg je niet alleen voor een snel betaalproces maar het zorgt er ook voor dat de betaling plaats vind in je eigen webwinkel, met je eigen huisstijl. Wanneer je creditcard betalingen aanbied kan het handig zijn om gebruikt te maken van een CSE (client-side encryption). Zo zorg je ervoor dat klanten die betalen met een creditcard geen tussen scherm meer te zien krijgen. Zo’n tussenscherm blijkt een echt conversiekiller te zijn.

9 Beloon vaste klanten.
De kwaliteit van je product of dienst is natuurlijk het allerbelangrijkste voor een tevreden klant. Maar hou je klant ook tevreden door te investeren in loyalty marketing. Zo blijven jouw klant steeds de meerwaarde van jouw bedrijf zien. Biedt privileges aan zoals maatwerkaanbiedingen, kortingen en misschien wel specifieke content voor bijvoorbeeld abonnees of leden.

10 Onderzoek, onderzoek, onderzoek.
Als je allerlei aanpassingen hebt gedaan aan je webwinkel is het wel belangrijk dat je blijft monitoren welke aanpassingen hogere conversie en bezoekcijfers opleveren. Bezoekcijfers, heatmaps die de muisbewegingen van je bezoekers laten zien, interviews met klanten en nog veel meer leveren je belangrijke informatie op over waar en wanneer je bezoekers afhaken. Test ook veranderingen in je design met bijvoorbeeld een A/B test. Zo krijgt de ene klant bepaalde aanpassingen wel te zien en de andere klant niet. Zo kun je goed zien wat werkt voor je webwinkel en je klanten.

Door je webwinkel te optimaliseren en te monitoren haal je de belangrijkste conversiekillers uit je webwikel en voorkom je dat klanten afhaken. Wil je meer weten over hoe Media Solutions kan zorgen voor een beter conversie van jouw webwinkel? Neem dan contact met ons op.