Grijp je kans met een goed retourbeleid.

Grijp je kans met een goed retourbeleid.

Wist je dat 9% van alle pakketjes worden geretourneerd? Ja, helaas voor webwinkeliers staat Nederland bovenaan in de Europese top 10 wanneer het gaat over het aantal retouren.

Meer dan de helft van die retouren bestaat uit kleding. Dit bleek onlangs uit onderzoek van de E-shopper Barometer. Ook bleek dat bijna alle Nederlandse consumenten vinden dat je een pakketje gratis moet kunnen retourneren. Voor veel van hen is het zelfs een reden om wel of niet bij een webwinkel te bestellen. Is je retourbeleid niet goed geregeld dan is de kans groot dat ze afhaken. Drie kwart van de consumenten vindt het ook belangrijk dat je een pakketje kunt afgeven bij een afleverpunt, gratis wel te verstaan.

Dit klinkt allemaal negatief en we zien het ook nog eens als grote kostenpost. Dat is ook wel zo maar er liggen ook kansen.Wanneer je je retourbeleid goed op orde is zien we dat consumenten vaker terug komen. Wanneer consumenten een positieve ervaring hebben op het gebied van service en retouren kopen ze vaker bij je en worden loyale klanten. Het is zelfs zo dat de kans op een herhaalaankoop 3 keer groter wordt.

Waar moet je nog meer rekening mee houden?
Kijk ook zeker even naar je service niveau als het op retouren aankomt. Een consument snapt dat wanneer hij of zij iets koopt bij een webshop met dure artikelen als horloges of sieraden dat ze meer mogen verwachten dan wanneer ze iets bij een online bijouterie kopen. Zo kan een exclusieve webwinkel bijvoorbeeld aanbieden om de producten thuis op te halen.

Kijk ook naar je directe concurrent. Wanneer hij het beter geregeld heeft dan jij dan zal de consument eerder bij je concurrent gaan shoppen.

Zorg er verder voor dat je altijd de juiste product informatie geeft, plaats ook goede foto’s of video’s. En laat klanten reviews schrijven over het product. Op die manier weet jouw klant wat hij of zij kan verwachten en voorkom je retouren.

Wil je meer weten? Of wil je meer uit jouw webwinkel halen? Neem dan nu contact met ons op