Hoe krijgt je webshop meer zakelijke klanten?

Hoe krijgt je webshop meer zakelijke klanten?

Zakelijke klanten kunnen aantrekkelijk zijn omdat ze veel meer opleveren. Bedrijven of instellingen plaatsen vaker orders voor grotere bedragen. De kans dat de weer een bestelling doen is groot, en hun aankoopgedrag is meestal beter te voorspellen dan die van particulieren.

Zorg voor een goede mobiele gebruikservaring
Waar je vaak op kunt scoren is het hebben van een goede mobiele gebruikservaring. Het aantal zakelijke aankopen dat op de mobiele telefoon wordt gedaan groeit snel. Meer dan 40% van de inkopers gebruikt hun mobiele telefoon om een order te plaatsen.

Voor veel webwinkeliers is het vanzelfsprekend dat mobiele aankopen groeien. Maar binnen business to business worden veel prijsafspraken nog telefonisch gemaakt of berekend via Excel-sheets en ingewikkelde formulieren op websites.

Wees duidelijk over je prijzen
Door onderlinge prijsafspraken met zakelijke klanten, wordt de prijs voor bedrijven vaak niet vermeld. Het gevolg daarvan is dat inkopers moeilijk leveranciers kunnen vergelijke voor de beste prijs. Door veel informatie te delen hoe jij hier als bedrijf mee omgaat laat je zien dat jij hier ervaring mee hebt en deze soort klanten ook echt serieus neemt. Met een simpele pagina over zakelijk bestellen kun je vaak al meer bieden dan je concurrenten.

Dat hoeft niet te betekenen dat je direct al je prijsafspraken opeens online publiceert, maar je kunt wel vast een pagina aanmaken waarop je informeert over volumekorting, staffelprijzen, of andere voordelen die je bedrijven wilt bieden. Zo geef je wel al een indicatie van de mogelijkheden.

Prijs exclusief BTW en levering op factuur
Voor zakelijke klanten laat je natuurlijk ook de prijs exclusief BTW zien, indien ze deze bij de belastingdienst kunnen terugvragen.

Qua betalen gebeurt dat steeds vaker via iDeal, PayPal of creditcard, maar volgens een onderzoek van Buckaroo betalen zij nog steeds het liefst op rekening. Vaak worden bestellingen gedaan door medewerkers die zelf de betaling niet uitvoeren, maar de factuur naar een andere afdeling sturen.

Niet elke webshop levert op factuur. Hiermee win je dus ook zakelijke klanten. Helaas is de betaaltermijn dan wel langer. Dit verhoogt de kansen op wanbetaling en de kosten van de (debiteuren-)administratie. Houd hier dan ook rekening mee.

Wees bereikbaar naar je klanten
Slechte communicatie en zakelijke klanten gaat niet samen. Ruim 40% van de bedrijven in het onderzoek van McKinsey noemt een trage reactietijd als de nummer een frustratie. Zo switcht 42% om deze reden zelfs naar een andere leverancier.

Zorg er dus voor dat je makkelijk en snel bereikbaar bent voor je klant. Een chatbot is een laagdrempelige manier waarop je in deze klantbehoefte kunt voorzien.

Daarnaast is het goed om je zakelijke klanten een mailtje te sturen waarin je ze herinnerd dat ze een herhaalbestelling kunnen doen. In eerste instantie zou je denken dat het als hinderlijk wordt gezien, maar volgens dezelfde enquête plaatst de helft van de zakelijke klanten pas een herhaalaankoop nadat de leverancier hem hieraan heeft herinnerd. Zo’n mailtje is dus erg welkom.

Dit zijn enkele manieren waarop je de zakelijke doelgroep voor je kunt winnen. Wil je graag nog meer weten hoe je je webshop kunt optimaliseren voor bedrijven? Neem dan contact op.