8 oktober 2021

E-commerce

Hoge conversie? Dat doe je zo!

Wil jij een zo hoog mogelijke conversie? Maak jezelf en je consument gelukkig en pas de volgende 5 grootste conversieboosters toe.

Wanneer je een webwinkel hebt wil je zoveel mogelijk bezoekers naar je webwinkel trekken. Om ervoor te zorgen dat ze jouw producten of diensten daadwerkelijk ook kopen moet je ervoor zorgen dat de klant tijdens de customer journey niet afhaakt. We geven je hier een aantal absolute do’s om je conversie zoveel mogelijk te verhogen.

1 Mobile first!
De meeste consumenten gebruiken hun mobiel om online aankopen te doen. Wanneer je webwinkel anno 2020 nog niet geschikt is voor mobiel zal je dit zeker klanten kosten. Optimaliseer je webwinkel en je betaalproces voor gebruik op een smartphone. Progressieve web apps zijn hiervan de allernieuwste methodes. Hiermee verander je jouw webwinkel in een app.

2 Bied een mobiele betaalmethode aan.
Deze is eigenlijk net zo belangrijk als je webwinkel mobile first in te richten. Zorg ervoor dat je klanten snel en eenvoudig online kunnen betalen. Stem hierbij de betaalmethodes af op de voorkeuren van je doelgroep. Heb je een jonge doelgroep? Overweeg dan om naast de betaalmethodes als iDeal en creditcard, ook e-wallets of QR code aan te bieden. Die laatste is echt aan een revival bezig. Steeds vaker gebruiken consumenten de QR code met hun mobiel om te scannen en zo direct te betalen.


3 Optimaliseer je user experience.
Te kleine lettertypes in een onleesbare kleur, productbeschrijvingen die onduidelijk zijn of niet kloppen, een zoekfunctie die niet goed werkt, het zijn allemaal conversiekillers. Investeer in het creëren van de optimale gebruikerservaring. Juist de kleine dingen maken het verschil tussen de aankoop van jouw product of dienst of die van je concurrent.

4 Korte formulieren.
Hoe minder een klant hoeft in te vullen, hoe hoger de conversie. Zeker wanner een klant in het betaal proces zit wil hij of zij zo snel mogelijk klaar zijn met betalen. Hoe soepeler je het betaal proces laat verlopen hoe beter, want uit onderzoek blijkt dat betalen echt pijn doet. Vraag dus alleen gegevens die echt nodig zijn voor een aankoop. En houd formulieren ook in optische zin zo kort mogelijk. Zet invulvelden niet onder maar naast elkaar.

Door je webwinkel te optimaliseren en te monitoren haal je de belangrijkste conversiekillers uit je webwinkel en voorkom je dat klanten afhaken. Wil je meer weten over hoe Media Solutions kan zorgen voor een beter conversie van jouw webwinkel? Neem dan contact met ons op.