VacaturesContact0318 55 43 85
17 augustus 2018

E-commerce

Prijs psychologie deel 2

Afgelopen week legden we uit dat het bepalen van de juiste productprijs zeker niet makkelijk is, en dat je er goed over na moet denken. Ook gaven we je 3 voorbeelden van prijspsychologie. Wellicht heb je deze al toegepast in je webwinkel en misschien heb je er zelfs al profijt van gehad.

Deze week geven we je nog 3 voorbeelden van prijspsychologie om zo nog beter in te spelen op het koopgedrag van jouw klant.

Tip 4 Afleiding.
Afleiding is een trucje dat je kunt toepassen rond je prijsstelling. Deze truc wordt ook wel het decoy effect genoemd.

De decoy moet ervoor zorgen dat de duurste maar gewenste optie er aantrekkelijker uitziet dan de rest van de producten, diensten of opties. Met het decoy effect zorg je ervoor dat klanten die altijd voor de goedkopere optie kiezen gelokt worden naar een premium aanbieding. Je zet dan verschillende prijs opties naast elkaar en van 1 zorg je ervoor dat die zo onaantrekkelijk is dat niemand deze ooit zal kiezen.

Bijvoorbeeld:
Je verkoopt online abonnementen voor tijdschriften, dan pas je het decoy effect op de volgende manier toe.

- Online abonnement is €79,00
- Print abonnement is € 135,00
- Combi abonnement is €135,00

Het tweede abonnement is natuurlijk de decoy, en uit onderzoek blijkt dat 16% van de kopers het online abonnement koos 0% het print abonnement en wel 84% het combinatieabonnement.

Nu hoor ik je denken “Maar als niemand nou het print abonnement koopt dan laat je die toch weg?” Dat is beter van niet, zonder decoy abonnement verkoop het duurste abonnement maar met 32%.

Tip 5 Rode prijzen
Rode prijzen? Dat is toch stop, ho en fout? Dat klopt maar met prijzen is dit anders. Mannen zien de kleur rood namelijk als voordeliger.

Tijdens een onderzoek kregen mannen en vrouwen producten te zien met een rode prijs en met een zwarte prijs. De mannen zagen de producten met een rode prijs als goedkoper. Bij de dames was er geen verschil, zij letten vaker op het product zelf dan op de prijs.

Tip 6: Size matters
Nog een laatste prijspsychologie truc: prijsperceptie.
Hoe korter je een prijs schrijft hoe goedkoper die lijkt. Hiervoor zijn een aantal simpele technieken. Geen cijfers achter de komma bijvoorbeeld. Maar er zijn er meer.
Bijvoorbeeld:
- 1.234,00 euro / 1.234 euro / 1234 euro
Door de korte manier van beschrijven lijkt de prijs goedkoper, want hoe meer tekens we moeten lezen hoe meer inspanning we moeten maken om deze te begrijpen. En hoe meer inspanning we moeten leveren hoe duurder de prijs voor ons lijkt.

Je kunt deze truc ook andersom gebruiken. Geef je bijvoorbeeld een cadeautje weg? Schrijf dan je prijs zo lang mogelijk. Dat verhoogt namelijk de waarde van je cadeautje. B.v. Tijdelijk €4.000,- euro extra inruilwaarde bij een nieuwe auto!

Werkt prijspsychologie ook voor mijn webwinkel?
Helaas is er is geen prijsformule die voor iedereen hetzelfde werkt. Dat hangt van veel factoren af. Wat verkoop je? Hoe kijken klanten naar je bedrijf of merk? Wie zijn jouw klanten?

Wel kunnen wij je te bepalen welke aanpak het beste werkt voor jouw webwinkel. Geïnteresseerd? Neem dan nu contact met ons op!