VacaturesContact0318 55 43 85
10 augustus 2018

E-commerce

Prijs psychologie en jouw webwinkel.

De juiste productprijs bepalen, het lijkt een simpel klusje. Je hebt je inkoopsprijs, zet daar een beetje winstmarge op, rond het hier en daar af om het aantrekkelijk te maken voor je klant en voilà! Maar door in te spelen op het koopgedrag van jouw klant kun je een stuk meer bereiken dan je denkt.

De komende 2 weken geven we je 6 verrassende tips om met de juiste prijs psychologie meer te verkopen. Vandaag dus de eerste drie tips die je kunt gebruiken in je webshop.

Tip 1. Het weg moffelen van het valutateken.
Het is misschien gek maar het loont om het valutateken kleiner te maken of juist helemaal weg te laten. Diverse onderzoeken in de horeca wijzen uit dat klanten meer uitgeven als er geen valutateken naarst de prijs vermeld staat. (20,- i.p.v. € 20,- dus.) De omzet steeg met wel 8% en we zien hetzelfde effect ook online.

Maar waarom is dat eigenlijk?
Op deze manier laat je je klant minder denken aan “de pijn”. De aandacht ligt meer bij wat je klant krijgt en niet op wat ze uitgeven. Wanneer je nou alleen in euro landen verkoopt, verkoopt je dus het euroteken weglaten. Maar verkoop je buiten de euro zone en heb je klanten in b.v. aan Amerika of Groot Brittannië dan kun je het valutateken niet weglaten. Wel kun je deze veel kleiner maken dan de prijs.

Andersom werkt deze psychologie ook.
Wanneer je korting geeft, gebruik dan juist een groot en dik valutateken. Op deze manier laat je je klant zien dat ze echt iets waardevols kopen.

Tip 2. Afronden, juist wel of niet?
Al meer dan een eeuw lang ronden we prijzen af naar 99 of 95 cent. Waarom? Omdat het werkt. Het eerste getal wat we zien (omdat we in het westen van links naar rechts lezen) blijft het meest hangen. Vandaar dat we 19,99 een betere deal vinden dan 20 euro.

Dus ik moet altijd mijn prijzen afronden? Nee, dat ook weer niet. Tenzij je met goedkopere producten werkt. Want, dan doen we ineens minder moeite om te beslissen of we een product kopen voor die prijs of niet. Ook linken consumenten vaak 95 of 99 cent aan koopjes. En bij koopjes denken mensen ook vaak: lage kwaliteit. Vandaar dat je bij luxemerken zelden prijzen ziet die eindigen op 95 of 99 cent. Ronde getallen geven gevoelsmatig een luxueus product aan.

Tip 3. Verankeren.
In veel webshops zie je de prijstechniek met het ankereffect of anchoring effect maar wat is dit eigenlijk?

De eerste prijs die een consument ziet heeft namelijk effect op de volgende prijzen die ze zien. B.v. Als je als consument eerst een prijs ziet van 5.000 euro en dan eentje van 1200 euro dan zul je 1200 euro als goedkoop ervaren. Andersom werkt het ook. Wanneer je de consument eerst een prijs van 100 euro voorstelt en daarna 12.000 euro. Dan is dat ineens super duur.

Verkoop je in jouw webshop abonnementen dan raden wij je aan om het ankereffect ook te gebruiken. Zet hierbij je duurste abonnement als eerst, dan lijken je andere abonnementen ineens een stuk goedkoper.

Dit waren de eerste 3 van 6 tips voor een goede prijspsycohologie in je webshop. Vragen? Bel of mail ons gerust. Volgende week geven de je laatste 3 tips!