Staat duurzaamheid bij jouw webwinkel op de agenda?

Staat duurzaamheid bij jouw webwinkel op de agenda?

Volgens Thuiswinkel.org moeten webwinkels gaan nadenken over wat hun impact is op het milieu en hoe ze hun klanten vertellen wat ze doen op het gebied van duurzaamheid. En om je een beetje op weg te helpen publiceren ze een lijst met 5 trends op het gebied van duurzaamheid voor de webwinkelbrance.

Betrek je consument steeds meer bij duurzaamheid.
Steeds meer hechten consumenten aan het belang van duurzaamheid. Jongeren nemen dit zelfs mee in hun beslissing om een product of dienst te kopen. Verschaf jouw klant informatie over de duurzaamheid van jouw product of dienst en geeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om te filteren op duurzame producten. Ook het kunnen kiezen voor CO2 compensatie of voor duurzaam transport of het leveren dmv een fietskoerier.

Biedt levering aan met de fiets of elektrisch voortuig.
Er wordt veel geïnvesteerd in duurzame vervoersmiddelen en de verwachting is dat dit de komende jaren doorzet. Het Co2 vrij bezorgen van pakketjes wordt de norm.

Maak de impact van CO2 meetbaar.
Laat jouw klant weten wat de impact is van het aangekochte artikel.

Maak gebruik van herbruikbare verpakkingen.
Of maak gebruik van minder verpakkingsmateriaal.

Benut kans op circulariteit beter.
Dit wordt nog niet veel toegepast, maar toch biedt het veel kansen omdat er al een groot netwerk is om afgedankte artikelen vanaf de consument mee te nemen. Hoewel het aantal pakketjes dat thuis wordt bezorgd steeds meer afneemt kun je jouw klant wel laten weten dat een artikel gerepareerd kan worden, of je kunt het artikel opnieuw aanbieden op een 2e hands platform.

Wil jij ook aan de slag met duurzaamheid?
Wil je meer inzicht in jouw CO2 impact. Thuiswinkel.org heeft een tool Bewust Bezorgd. Deze is gratis voor leden. En wanneer je meer vragen hebt neem dan contact met ons op!