VacaturesContact0318 55 43 85
26 mei 2020

E-commerce

Webwinkels opgelet! Facebook gaat concurreren.

Door de crisis is er een enorme stijging in de e-commerce en daar wil Facebook ook van meeprofiteren.

Facebook heeft een nieuwe functie aangekondigd waarbij bedrijven een virtuele etalage op Facebook en Instagram krijgen waar de consument dan weer direct kan bestellen in plaats van doorgestuurd worden naar de site van de webwinkel.

Op deze manier wil Facebook concurreren met Amazon en Bol.com. Winkeliers kunnen gratis binnen de eigen pagina een catalogus inrichten en producten aanbieden. Wel wordt er gebruik gemaakt van de eigen afrekenmethode van Facebook en wordt er een commissie van 5% gerekend. Ook kunnen er vragen worden beantwoord van de chat apps van Facebook zoals WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram Direct.

Dit zorgt niet alleen voor een stroom aan nieuwe data maar het is voor Facebook ook een manier om klanten aan zich te binden. De verwachting is dat niet alleen bedrijven gebruik gaan maken van de nieuwe functie maar ook dat influencer op deze manier direct in contact kunnen komen mat hun klanten en producten direct kunnen verkopen zonder tussenkomst van Amazon, Bol.com of een andere webwinkel.

Dit betekent ook dat bedrijven een stukje klantencontact moeten opgeven, vooral als het afrekenen ook via een van de apps gebeurt. Het voordeel is wel dat kleinere webwinkels juist weer een grote doelgroep kunnen bereiken.

Op Instagram kun je al een beetje zien hoe het een en ander eruit komt te zien. Alles begint met een proef in de VS maar wanneer de functie in Nederland beschikbaar is, is nog onbekend.

Wil je meer weten over hoe je social media kunt inzetten voor jouw webwinkel? Neem dan nu contact met ons op!