VacaturesContact0318 55 43 85
9 juli 2018

Marketing

SEO voor YouTube

YouTube, de op één na grootste zoekmachine ter wereld, verandert de manier waarop we online naar informatie zoeken. Wanneer je een kekke video hebt wil je natuurlijk dat deze goed gevonden wordt. Hoe je dat doet vertellen we je in dit blog.

Alle cijfers op een rij:
- YouTube wordt gebruikt in 88 landen over de hele wereld.
- Verwerkt meer dan 3 miljard zoekopdrachten per maand.
- Elke minuut worden 100 uur video geüpload.
- Elke maand staat er 3,25 miljard uur aan video op YouTube.

Ranking factoren van YouTube.
YouTube gebruikt net als Google diverse ranking factoren om de relevantie van jouw video te bepalen. Deze zijn:
- Titel en beschrijving
- Relevantie van zoekwoorden
- Aantal views
- Behoud van je doelgroep
- Comments
- Reacties
- Shares
- Kanaalsterkte

Hoe je jouw YouTube-video’s kunt optimaliseren.
Titels (karakterlimiet: 60)
De titel die je kiest, heeft invloed op je klikfrequentie en je ranking.
Tip:zorg ervoor dat je titel de juiste keywords op een boeiende en beknopte manier gebruikt.
Beschrijvingen (tekenlimiet: 5000)
YouTube geeft alleen de eerste 2-3 regels (ongeveer 1200 tekens) van de beschrijving weer. Omdat gebruikers op ’meer weergeven’ moeten klikken om de rest te zien, is de onderste helft van de tekst grotendeels overbodig.
Tip: Maak de eerste 2-3 regels zo interessant mogelijk om doorklikken te stimuleren.
Tags (probeer om 10-12-tags te gebruiken)
Tags worden gebruikt om video’s te categoriseren. Ze bieden belangrijke informatie over de inhoud aan je publiek en aan YouTube zelf.
Tip: gebruik geen irrelevante tags om meer weergaven te krijgen, want YouTube kan je bestraffen.
Thumbnail (grootte: 1280 x 720 pixels en een 16: 9-verhouding)
Dit is de afbeelding die wordt weergegeven op de pagina met videoresultaten. Stel een afbeelding van hoge kwaliteit samen om doorklikken te stimuleren en je ranking te verbeteren.
Tip: neem de tijd om je eigen thumbnail te maken voor elk van je video’s. Deze presteren beter dan automatisch gegenereerde thumbnails.
Ondertiteling & closed captions
Closed captions worden gecrawld door zoekmachines, optimaliseer deze dus met belangrijke zoekwoorden.
Tip: We raden aan de ondertitels zelf te uploaden. YouTube biedt wel automatische ondertiteling, maar dit is meestal onnauwkeurig.
Eindschermen(grootte: minimaal 300x300 pixels)
Eindschermen zijn meldingen die aan het einde van uw video verschijnen en waarmee je je merk en inhoud kunt promoten.
Tip: Eindschermen worden tijdens de laatste 5-20 seconden van een video weergegeven. Video’s moeten minimaal 25 seconden lang zijn om een eindscherm te hebben.

Vergeet niet om je video te promoten!
Verhoog je videoweergaven en rankings door je video een prominente plaats te geven op je website en deze te delen in je blog. En last but not least: Deel en promoot je video’s op alle social media kanalen.

Wil je meer weten of wil je weten of jij wel optimaal zichtbaar bent voor je doelgroep neem dan nu contact met ons op!