VacaturesContact0318 55 43 85
17 februari 2017

Webdesign

8 tips voor het maken van banners

Een van de meest effectieve manieren van online marketing zijn de banners. Ze zijn een productieve en meetbare manier om je bekendheid te vergroten en daarmee je bezoekers aantallen te vergroten.

Maar wat is nu het beste ontwerp voor een banneradvertentie? En waar moet je op letten?

1. De basis
Houd je aan de 3 basiselementen van een banner
-Het logo. Zorg ervoor dat deze goed opvalt maar zorg er ook voor dat je propositie en call to action belangrijker blijven.
-Waarde propositie: wat zijn de voordelen van jouw aanbieding? Dit neemt over het algemeen de meeste ruimte in beslag van je banner ontwerp en moet de aandacht trekken van de bezoeker.
-Call to action: dit is meestal een link of een button die de bezoeker aanmoedigt om op te klikken.

2. Houd je aan de standaard
Afmeting: Hanteer een standaardformaat. Volgens Google Adsense zijn dit de meest succesvolle maten:
-336 x 280 large rectangle
-300 x 250 medium rectangle
-728 x 90 leaderboard
-160 x 600 wide skyscraper

Formaat: Gebruik voor een statische banner altijd .jpg of .png en gebruik voor je bewegende banners de .gif. De .swf of te wel flash bestanden zijn minder geschikt omdat deze niet op elk apparaat te zien is.

Grootte: Voordat een bezoeker gaat scrollen moet jouw banner al geladen zijn op de site. Zorg ervoor dat deze nooit meer dan 150kb is, zo weet je zeker dat je geen bezoekers misloopt.

3. Hou het simpel
Bezoekers kijken maar heel kort naar je banner dus zorg ervoor dat deze simpel en overzichtelijk is. Dit doe je door de titel en bodytekst verschillende font groottes te geven en niet meer dan 3 of 4 regels tekst te gebruiken. Gebruik geen cursieve, script of hele dunne lettertypes, deze zijn vaak rommelig en onleesbaar. Zorg er ook voor dat je bodytekst en fontgrootte heeft van minimaal 10 punten.

4. Gebruik buttons goed
Het gebruik van buttons in je banneradvertentie kunnen de click-rough rate verhogen. Zet ze na de tekst rechtsonder in je banner en zorg voor opvallende contrasterende positieve kleuren. Rood is bijvoorbeeld een kleur die gevaar aanduidt en hier wordt minder op geklikt.

5. Omkader de banner
Banners met een kader trekken meer en sneller de aandacht. Ook worden witte banners door een subtiele grijze rand scherper gemaakt

6. Houd je aan de huisstijl
Zorg ervoor dat je banner dezelfde huisstijl of branding heeft als de website waar deze naar toe linkt. Zo krijg je meer herkenning en raakt je bezoeker ook niet in verwarring.

7. Urgentie!
Maak je banner urgent. Dit doe je door het gebruik van contrasterende kleuren en opvallende afbeeldingen. Ook kan een wervende tekst urgentie aan je banner geven. Bijvoorbeeld “Meld je nu aan” of “Laatste kans”

8. Animeer je banner
Bewegende banners trekken vaak meer de aandacht dan statische banners. Maar zorg er wel voor dat deze niet de aandacht van je boodschap afleiden. Hou het simpel en laat je animatie niet meer dan 15 seconden duren en voeg een Call to Action toe in je laatste frame.

Wil je ook een bannercampagne starten en meer bezoekers naar je website of webwinkel trekken of je naamsbekendheid vergroten? Neem dan nu contact op met ons.